בחילה סחרחורת והקאות – גורמים והקשר למחלת מנייר

הגורמים לבחילה

בחילה היא תחושה או דחף להקיא. הגורמים הרפואיים לתחושת בחילה הם רבים ומגוונים וכוללים מחלות מערכתיות כגון שפעת, זיהומים, תופעת לוואי של תרופות שונות, כאב ממקורות שונים ומחלות באוזן הפנימית.

בחילות אצל אנשים בריאים

תחושה של בחילות יכולה להתרחש גם אצל אנשים בריאים כמו נשים, בעיקר בתחילת ההריון, או או אנשים שנחשפו לגירויים מעוררים (מתקני שעשוים, נסיעה בסירה וכד') ומגיבים במחלת תנועה או מחלת נסיעה מסוגים שונים - שמתבטאת בהרגשת בחילה או סחרחורת שנגרמים מתזוזה. כמו כן בחילה יכולה להתרחש כתוצאה ממצבים נפשיים כמו מתח נפשי, ריחות חזקים ומראות מסויימים (תיקנים למשל).

עם זאת, אין להתייחס בקלות ראש לבחילות והקאות שכן הן עלולות להצביע על מצב רפואי חמור יותר הדורש התייחסות רפואית בהתאם.

התמודדות רפואית נכונה: מדריך מעשי

בדף הבא תוכלו למצוא מדריך מפורט ובו הצעדים הרפואיים שחשוב לעשות. קישור: עצות מעשיות לחולה

בחילה והקאה אצל הסובלים ממחלת מנייר

הרגשת בחילה עשוייה להתלוות לתחושת סחרחורת (ורטיגו) שמהווה את 1 מ-4 התסמינים המרכזיים אצל הסובלים ממחלת מנייר. כאשר חולה מנייר סובל מורטיגו קשה, להרגשת הבחילות יכולה להתלוות הקאה.

הבנת המכאניזם של הורטיגו, הבחילה וההקאה עשוי להיות יעיל אצל חולים הסובלים מהרעלת מזון. אולם אצל מטופל שסובל מבחילות כחלק ממחלה מנייר, ההקאות הן לא סימפטום שעשוי לעזור.

בחילות כחלק מתהליך האבחון של מחלת מנייר

בחילות עלולות להופיע במצבים רפואיים רבים אחרים ולכן לא ניתן לאבחן מחלת מנייר על בסיס סחרחורת, בחילות והקאות בלבד. גם במידה ומתלווים לכך סימפטומים נוספים הקשורים למחלת מנייר, חשוב לבצע הערכה טובה של האפשרויות האחרות, באמצעות הערכת נוירולוגית מקיפה ובדיקות גסטרואנטרולוגיות.

מעקב אחר התמונה הקלינית של החולה הכרחית כדי להבחין בין אפיזודות קצרות של זיהומים חריפים ותקופה ממושכת של התקפות חוזרות ונשנות.