אוזניים סתומות (פקוקות) ומחלת מנייר

מהי אוזן סתומה?

אוזניים סתומות הן פשוט תחושה שישנה חסימה באוזניים. המטופל יציין לעיתים שהוא מרגיש תחושה של מלאות באוזניים. מקור התחושה יכול להיות חסימה מכאנית אמיתי, כמו במקרה של חסימה הנובעת משעווה באוזן (צרומן), נוזלים באוזן התיכונה, זיהום או כולסטאטומה (חדירה חולנית של עור באוזן) באוזן אוזניים פקוקות ומחלת מניירהתיכונה, תפקוד לקוי של חצוצרת השמע, או גורם רטרו-כוכליארי.

אוזניים סתומות במחלת מנייר

אצל חולים הסובלים ממחלה מנייר, אוזניים סתומות (אטומות) הן אחד מארבעת הסימפטומים העיקריים. תחושת האטימות יכולה להופיע ולהעלם לסירוגין, התחושה יכולה להיות דו צדדית או חד צדדית, בבדיקות חוזרות של האוזן נראה עור תוף תקין. במחלת מנייר אין עדות לתמונה האופיינית שניתן למצוא באוזן מזוהמת (דלקת אוזניים בקטריאלית), נוזלים מאחורי עור התוף, חומר לבן מאחורי עור התוף (כולסטאטומה) או קרום פנימי (עור התוף אינו מתפקד בחצוצרת השמע).

קדחת השחת, סוגים אחרים של אלרגיה, ולחץ אטמוספרי גם יכולים להיות סיבות לאוזניים סתומות.

אוזניים סתומות וחוסר תפקוד של חצוצרת השמע

תלונה זו עשויה לכוון את המומחה לאא"ג לאבחן כי חצוצרת השמע אינה מתפקדת. החולה הסובל עלול ללחוץ על המומחה לבצע ניקוב של עור התוף, או אפילו להכניס צינורית דקה לאוזן התיכונה דרך עור התוף, על מנת להשיג שיווי משקל בין הלחץ האטמוספרי והאוויר שבאוזן התיכונה.

כאשר התחושה של אוזן פקוקה היא רטרוכוכליארית, אין כל אינדיקציה לבצע ניקוב של עור התוף.

תחושות אופיינית אצל חולה עם אוזן סתומה

שינוי ביכולת השמיעה

התחושה שהאוזניים פקוקות יכולה להיות חד צדדית (רק אוזן ימין או רק אוזן שמאל) ויכולה להיות דו צדדית. תחושה זו יכולה להופיע ולהעלם למשך שעות, ימים ושבועות. רמת השמיעה עברה שינוי. השינוי יכול להיות באיכות הצלילים הנשמעים, היכולת להבחין בין מילים או ירידה כללית בשמיעה.

הופעת טינטון חזק

הדבר גורם לבהלה אצל החולה, מאחר והוא אף פעם לא יודע אם האיכות והעוצמה של הצליל שהוא שומע יישארו כמו שהם או שהוא יתאושש. זהו פחד אמיתי הנגרם מחוסר הידיעה ולא חרדה בעלמא. פעמים רבות התחושה של אוזניים סתומות מלווה בטינטון חזק. טינטון בעוצמה זו גורם לכעס ובהלה אצל החולה כיוון שאין שום דרך לשנות את שני הסימפטומים הקשים הללו .

לעיסת מסטיק אינה עוזרת לפתוח את האוזן הסתומה (אצל רוב החולים) ,וקולות מיסוך אינם עוזרים להתעלם מהטינטון (אצל חולים רבים). מחלה רטרו כוכליארית כמו נוירומה אקוסטית (גידול בבסיס הגולגולת), עלולה לגרום לתחושה של אוזן סתומה.

נומקלטורה (מינוח) של חולים

כדי לתאר את ההרגשה, החולה הסובל עשוי להשתמש במונחים כמו: אוזניים פקוקות, תחושת מליאות באוזניים, אוזניים סתומות, אוזניים חסומות, אוזניים סגורות, כאב באוזן, מעצור באוזן, ניתוק באוזן וכן הלאה.

אבחנה מבדלת

יש להבדיל בין מצב בו מדובר באוזן חסומה מונו-סימפטומטית (תסמין יחיד) לעומת מצב בו האוזניים הפקוקות הן רק סימפטום אחד מתוך ארבעה (מחלת מנייר). אצל המטופל האופייני לרוב אין זה הסימפטום הראשון והיחיד.

כאשר מטופל מגיע עם תלונה בודדת, על המומחה לאף האוזן וגרון לשלול אפשרויות אחרות שעלולות להוביל לתלונה של המטופל. בדיקות של המערכת הוסטיבולרית (מערכת שיווי המשקל) עשויות לעזור בקבלת החלטה לגביי המיקום העיקרי של המחלה, גם כאשר אין התקפים של ורטיגו. כאשר האוזן פקוקה בצד אחד, ההסתברות שיש דלקת אוזניים בקטריאלית, דלקת אוזניים ויראלית, כולסטאטומה ונוירומה אקוסטית צריכה להילקח בחשבון.

מחלת מנייר מגיעה במקום האחרון משום שהיא אינה נושאת כל סיכון מיידי כאשר האבחנה לא נעשית בזמן אמת. כאשר האוזן הפקוקה היא דו צדדית, קדחת שחת, סוגים אחרים של אלרגיה ומחלות אוטואימוניות נמצאים בעדיפות גבוהה יותר ממחלת מנייר מבחינת האבחנה המבדלת.