טיניטוס - גורמים, אבחון, סימפטומים וטיפול לטיניטוס

עובדות לגביי טיניטוס

טיניטוס הוא רעש שמופיע באוזניים באופן נורמאלי. טיניטוס יכול להופיע בכל אחד מארבעת החלקים של האוזן: האוזן החיצונית, האוזן התיכונה, האוזן הפנימית, והמוח. ההערכה של טיניטוס כרוני ובלתי מוסבר נעשית בבדיקת שמיעה (אודיוגרמה). אצל חלק מהסובלים, ניתן להשתמש בטיפולים מקלים כדי להפחית את האינטנסיביות של הטיניטוס.אוזן בריאה

הגדרה וסימפטומים

טיניטוס הוא צלצול, רישרוש, שריקה, זמזום או סוג אחר של רעש שאינו ורבלי ומקורו באוזן או בראש. במקרים רבים אין מדובר בבעיה רפואית חמורה, אלא מטרד שניתן לטפל בו באופן חלקי או מלא. עם זאת, לעיתים נדירות, טיניטוס עלול להיות סימפטום של מצב בריאותי חמור. טיניטוס הוא אינו מחלה אחת, אלא סימפטום של מצב בסיסי. כמעט 36 מיליון אמריקאים סובלים מהפרעה זו. כמעט בכל המקרים, רק החולה יכול לשמוע את הרעש.

יש לי טיניטוס, מה עליי לעשות?

במקרים רבים, אין טיפול ספציפי לטיניטוס. אצל מרבית הסובלים, הסימפטום יכול לחלוף מעצמו באופן ספונטאני, בעיקר בשלבים הראשונים, או שהוא עשוי להפוך לכרוני. לאחר אבחון יסודי ומקיף, הרופא יוכל לשלול מחלות מסכנות חיים ויתכן שימצא גורם שניתן לזהות ולטפל בו בתחום רפואת האף אוזן וגרון או לתת המלצות לטיפול. בכל מקרה, אבחון והערכה יסודיים הם שלב ראשוני והכרחי אצל כל אדם שסובל מטיניטוס.

בקישור הבא ניתן לקרוא בהרחבה על השלבים הרפואיים הנכונים שיש לבצע כדי להתמודד בהצלחה עם טיניטוס – מדריך רפואי מעשי.

מה הגורמים לטיניטוס?

טיניטוס יכול להופיע בכל אחד מהאזורים הבאים : האוזן החיצונית, האוזן התיכונה, האוזן הפנימית, או אבנורמליות שמקורה במוח. טיניטוס או רעש בראש הוא תופעה רגילה. אם אדם הולך לחדר אטום לצלילים, הוא ישים לב לרעש של הטיניטוס. כאשר הוא ייצא לסביבה הטבעית (מחוץ לחדר) הרעש של הטיניטוס יפחת. אנחנו בדרך כלל לא מודעים לצלילי הגוף הנורמלים הללו, כיוון שהרעש החיצוני יוצר מיסוך טבעי. כל גורם, כגון שעווה באוזן או גוף זר שחדר לאוזן נוירומה אקוסטיתהחיצונית והחוסם את קולות הרקע האלה יגרום לנו להיות מודעים יותר לרעש שמקורו באזורי הגוף השונים. נוזלים, זיהום או מחלה של עצמות האוזן התיכונה או קרום התוף יכולים גם הםא לגרום לטיניטוס.

אחד הגורמים השכיחים ביותר לטיניטוס הוא פגיעה מיקרוסקופית בקצה של עצבה השמיעה באוזן הפנימית. לגיל מתקדם בדרך כלל מתלווה ליקוי שמיעה עצבי וטיניטוס כרוני. תרופות מסוימות (לדוגמא, אספירין) ומחלות אחרות של האוזן הפנימית (מחלת מנייר) יכולים לגרום טיניטוס. טיניטוס יכול במצבים נדירים מאוד להיות סימפטום של בעיות רפואיות חמורות כמו מפרצת במוח או גידול במוח (נוירומה אקוסטית) .

כיום, חשיפה לרעש חזק היא גורם נפוץ מאוד לטיניטוס, ולעתים קרובות מסבה נזקים גם לשמיעה. למרבה הצער, אנשים רבים אינם מודעים לגבי ההשפעות המזיקות של רעש מוגזם שמקורו בנשק חם ומוסיקה בעוצמה גבוהה.

כיצד מתבצע אבחון של טיניטוס?

לקיחת היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית, וסדרה של בדיקות מיוחדות יכולים לעזור לקבוע היכן מקור הטיניטוס. חשוב לרופא לדעת אם הטיניטוס קבוע, מופיע לסירוגין, או פועם (סינכרוני עם פעימות לב, המכונה טיניטוס פולסטילי), או שזה קשור עם ירידה בשמיעה או אובדן שיווי המשקל (ורטיגו). כל החולים עם טיניטוס ממושך ובלתי מוסבר צריכים לעבור בדיקת שמיעה (אודיוגרמה). דפוסים של אובדן עשויים עלולים להוביל את הרופא לאבחנה.

בדיקות אחרות, כגון תגובה שמיעתית של גזע המוח (ABR), בדיקה ממוחשבת של עצבי השמיעה ומסלולי מוח, סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (בדיקת CT), או תהודה מגנטית (סריקת MRI) עשויות להיות נחוצות כדי לשלול גידול בעצב השמיעה או שיווי המשקל. גידולים אלה נדירים, אך עלולים לגרום לטיניטוס.

סוגי טיפולים שונים

טיפולים להקלה על הטיניטוס

צמצום או הימנעות קפאין וצריכת המלח, והפסקת עישון יכול לעזור להקל על תסמיני טינטון. אצל חלק מהסובלים נמצאו רמות אבץ נמוכות יותר וייתכן והם עשויים להפיק תועלת מתוספי אבץ. מחקר אחד הראה מלטונין עשוי לסייע לסובלי טינטון, במיוחד אלו עם שינה מופרעת בשל טיניטוס. עם זאת, זה עדיין לא אומת במחקרים מבוקרים. גינקו בילובה נוסה בתור תרופה טינטון טבעית, אך מחקרים מבוקרים לא הראו כי הוא אפקטיבי לטיפול בטיניטוס.

טיפולים נוספים להקלה על הסימפטומים כוללים: מכשירי מיסוך נייחים וניידים, טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), מכשירי TRT והיפנוזה.

טיפולים שנועדו לרפא טיניטוס

טיפולים שנועדו לריפוי מלא של הטיניטוס וכוללים: טיפולים בדלקות וזיהומים, הפסקת תרופות שגורמות לטיניטוס, טיפול בהפרעות של זרימת דם תוך גולגלתית, הסרת גידול (נוירומה אקוסטית).

איזון מטאבולי (הטיפול שניתן במרפאה זו) - הוא טיפול שנועד לרפא טיניטוס. במהלך הטיפול נעשה בירור רפואי יסודי ביותר לצורך איתור וטיפול בליקויים מטאבוליים שונים שמונעים מהגוף לתקן את מערכת השמיעה ושיווי המשקל שניזוקו (כפי שמתרחש אצל אדם בריא).

בקישור הבא תוכלו לקרוא עוד על הטיפול במרפאה

כיצד להפחית את עוצמת הטיניטוס?

חשוב להבין כי מערכת השמיעה היא אחד המנגנונים העדינים והרגישים ביותר בגוף האדם. כיוון שהיא חלק ממערכת העצבים המרכזית, היא רגישה, במידה מסוימת, לכל דבר שמשפיע על הבריאות הכללית של הפרט, הן הן מבחינה פיזית והן מבחינה פסיכולוגית. לכן, על מנת להפחית את עוצמת טינטון, רצוי לעשות כל מאמץ כדי: להימנע מחשיפה לצלילים ורעשים חזקים, לשמור על לחץ דם תקין, להפחית את צריכת המלח, להמנע מחומרים ממריצים עצב כמו קפה וקולה (קפאין) וטבק (ניקוטין), להשתדל להמנע או להפחית לקיחת אספירין, להקפיד על פעילות גופנית מסודרת ולדאוג לרעש ממסך בסביבה שקטה (למשל שמיעת רדיו לפני ובזמן השינה).